
Hansdotterin osaaminen syvenee Terhin aloittaessa digitaalisen markkinoinnin strategina. Samalla saamme joukkoomme ensimmäisen olympiamitalistimme.
Huhtikuussa Hansdotterilla aloittaneelle Terhi Mertaselle digitaalinen markkinointi on alana tuttu jo vuodesta 2007, jolloin hän aloitti työt silloisella Satama Interactivella, myöhemmin Trainers’ Housella ja Qurulla.
– Olin tehnyt opinnäytetyöni sen aikaiseen Google Analyticsiin pohjautuen ja erikoistuin hakusanamainonnan tekijäksi. Työkalut olivat vielä melko alkeellisia ja tietoa saatavilla vain vähän.
Hakusanamainonnan ja digitaalisen markkinoinnin ammattilaisuuden ohella Terhin uraa määrittelee myös toinen tärkeä intohimo: jääkiekko. Pelaajana hän on edustanut Suomea yhteensä kolmissa olympialaisissa ja neljissä MM-kisoissa.
– Varsinkin olympialaisten pronssimitali 2010 Vancouverissa oli erityinen. Taustalla oli kaksien aiempien kisojen pettymykset sekä vuosikausien sitoutuminen ja kova työ. Mitali tuli vielä tiukalla jatkoaikavoitolla Ruotsista.
Pelaajauransa jälkeen Terhi on toiminut jääkiekkovalmentajana TPS:n naisten pääsarjajoukkueelle sekä valmentanut Rovaniemellä, Lappeenrannassa ja Espoossa.
– Valmentaminen on ollut minulle todella sitoutunutta, vastuullista työtä. Olen kokenut isoa vastuuta pelaajistani ja siitä, että homma pyörii. Siinä ei voi olla joukkueelle etäinen tai poissa.
Huippu-urheilijoille joukkue tarkoittaa myös työyhteisöä, joihin pätee monet samat haasteet ja onnistumisen edellytykset kuin missä tahansa yrityksessä tai työpaikalla.
– Paljon on kyse myös ryhmähengen rakentamisesta ja tiimityön tukemisesta. Kun vietetään paljon aikaa yhdessä, on äärimmäisen tärkeää, että hallille tai työpaikalle on kiva fiilis tulla.
Tunnetta ja ymmärrettävyyttä digiin
Digimarkkinoinnin parissa uusia työkaluja, kanavia ja käsitteitä tulee ja menee nopealla tahdilla. Perehtyminen ja ajan tasalla pysyminen vaatii paneutumista, joka tuntuu yrityksen näkökulmasta usein vaivalloiselta.
Pelkällä mittaamisella tai analytiikkaa tuijottamalla ei saada aikaiseksi vaikuttavaa lopputulosta tai luovia ratkaisuja. Meidän vahvuutemme on yhdistää järki ja tunne
Terhi kokeekin yhdeksi tärkeäksi roolikseen digitaalisten palveluiden ymmärrettävyyden lisäämisen asiakkaille. Hansdotterin tehtävänä on saada mittaamisesta ja digitaalisten kampanjoiden kokonaisuuksista mahdollisimman vaivatonta ja tehokasta.
– Käytännössä tämä voi tapahtua vaikka helppokäyttöisten dashboardien avulla, josta voi nähdä olennaiset tunnusluvut helposti. Tärkeää on myös osata sanoittaa asioita helposti ymmärrettävään muotoon.
Pelkkä data ja sen analysoiminen ei kuitenkaan riitä, vaan mukana on oltava myös kyky poimia suuresta tietomassasta olennainen ja ymmärtää käsillä olevan tiedon merkitys.
Eikä haittaa, jos peliin saa mukaan sopivasti tunnetta. Jääkiekkokaukalon lisäksi markkinoinnissa tunne motivoi ja luo intohimoa, toisaalta myös sytyttää ihmisten kiinnostuksen.
– Hansdotterillakin luovuus ja tunne ovat yhteydessä: pelkällä mittaamisella tai analytiikkaa tuijottamalla ei saada aikaiseksi vaikuttavaa lopputulosta tai luovia ratkaisuja. Meidän vahvuutemme on yhdistää järki ja tunne.