Tunnetta markkinointiin

Tunnetta Fölläri-pyöriin

Reilut kaksi vuotta Turussa käytössä olleiden kaupunkipyörien hinnoittelu uudistui kesäkuun alussa asiakkaiden toiveiden pohjalta. Uutta hinnoittelua ja Fölläreillä viilettämistä yhdistää vapaus, jonka mainonnan konsepti nyt konkretisoi.

Föli-fillareiden vuosimaksu muuttui kesällä jatkuvaveloitteiseksi kuukausimaksuksi, mikä toi toivottua joustavuutta kaupunkipyörien käyttöön. Asiasta tiedottamisen sijaan hinnoittelun muutos antoi mahdollisuuden koko Fölläri-mainonnan uudistamiselle. 

– Huomasimme, että hankkeena olemme tottuneet tekemään viestintää, mutta nyt tarvittiin tuotteelle markkinointia. Sitähän pitää myydä, kertoo Nuppu Ervasti, CIVITAS ECCENTRIC -hankkeen projektikoordinaattori.

Markkinoinnin lähtökohtana oli saada lisää käyttäjiä kaupunkipyörille, ja sen saavuttaminen vaati markkinointiviestinnän asennemuutosta. Pyöräilyyn liittyy vahvasti hyvä fiilis, ja Hansdotter havaitsi sen puuttuvan aiemmasta markkinoinnista. 

– Olemme kertoneet tarvittavaa tietoa ja olleet kiinni teknisessä toteutuksessa, siinä että kaikki toimii. Olemmehan luoneet järjestelmän ja koko Fölläri-palvelun nollasta. Hansdotter toi markkinointiin tunteen, täydentää hankepäällikkö Stella Aaltonen.

“Polkupyörä ei ole se juttu, vaan pyöräilyn ihanuus”

Mainonnan suunnittelijoille lähtökohta oli poikkeuksellisen hedelmällinen, koska käytössä oli runsaasti dataa pyörien käytöstä. Datan pohjalta löydettiin suuri mahdollisuus potentiaalisten käyttäjien tavoittamiseen sekä pullonkaula Fölläri-palveluun kirjautumisessa.  

– Mainonnallinen ratkaisu löytyi, kun karsittiin. Itse polkupyörä ei ole se juttu, vaan pyöräilyn ihanuus ja vapauden tunne, tiivistää creative Tiina Valve.

Mainonnallinen ratkaisu löytyi, kun karsittiin.

Tiina Valve
Tunnetta markkinointiin
Mallina Maria, jonka näyttelijätausta oli etu kuvauksissa.

Vapaus-konsepti puhuttelee hyvin erilaisia asiakasryhmiä ja sitä voidaan hyödyntää vuosia. Konseptin ydin perustuu vahvaan, tunteen välittävään kuvaan ja sen toteuttamisessa luotettiin turkulaisiin huipputekijöihin, valokuvaajakaksikko Nana ja Juhana Simeliukseen.

– Hansdotter esitti kirkastetun ajatuksen siitä, mitä tuote on ja mitä se edustaa asiakkaillemme. Ihailen varauksetta heidän kykyään tiivistää ja kiteyttää, kertoo Nuppu. 

Kunnianhimoista yhteistyötä

Projektin aikataulu oli rivakka. Kun päätös kunnianhimoisen suunnitelman toteuttamisessa oli yhdessä tehty, eri alojen ammattilaiset yhdistivät voimansa ja yhteydenpito oli tiivistä. 

– Hirveän kivaa yhteistyö oli alusta alkaen. Ekasta puhelusta asti innostui välittyi ja tarttui itsellekin. Konseptin näkeminen oli kyllä jännittävin hetki, se mullisti kaiken, muistelee Nuppu.

Hansdotterista tiimissä mukana Anna Korpi-Kyyny, Tiina Valve, Samu Rintala ja Ulla Jämä.

CIVITAS ECCENTRIC -hankkeessa (2016–2020) kehitetään fiksua liikkumista: sähköistä liikennettä, autojen ja pyörien yhteiskäyttöä sekä liikkuminen palveluna -mallia. Lisätietoa Fölläreistä.

Rakasta
4
Loading...
Jaa