Jalotofu kattaa ruokapöytäämme uudelleen

Pohjoismaiden suurin tofun tuottaja Jalofoods valmistaa reilun kaupan luomutofua jo yli 30 vuoden kokemuksella. Kilpailu kasviproteiinimarkkinoilla kovenee, mutta tofu vahvistaa tasaisesti suosiotaan suomalaisissa kodeissa.

Herkullista, eettistä ja kiinnostavaa kasvisruokailua pitkäjänteisesti edistänyt Jalotofu halusi tavoittaa Helsingissä vegemessujen aikana liikkuvan ydinkohderyhmänsä. Hansdotterin suunnittelema Jalompi-kampanja näkyi siellä missä messuväkikin liikkui: metroasemilla ja Helsingin keskustan diginäytöillä.

Jalotofua valmistavan Jalofoodsin kaupallinen johtaja Jouko Riihimäki oli mielissään kampanjan tuloksista.

– Kampanja tuplasi yhdessä muiden tammikuun toimenpiteiden kanssa verkkosivujemme kävijämäärän ja vegaanihaasteeseen luotua Tofu Korma -reseptiä katsottiin yhteensä yli 10 000 kertaa. Myös yhteistyö Hansdotterin kanssa oli helppoa, sujuvaa ja ammattimaista, Riihimäki toteaa.

Kampanja tuplasi yhdessä muiden tammikuun toimenpiteiden kanssa verkkosivujemme kävijämäärän.

Jouko Riihimäki

Tofun ja muiden kasviproteiinien valmistajat elävät parhaillaan kiinnostavia aikoja. Kuluttajien kasvanut ympäristötietoisuus ja muuttuvat asenteet ovat johtaneet kasvispohjaisen ruokavalion vauhdikkaaseen yleistymiseen.

Toisaalta kilpailu kovenee tuoteryhmän sisällä ja uusia haastajia tulee jatkuvasti lisää markkinoille. Jouko Riihimäen mukaan Jalotofun tulevaisuuden näkymät ovat kuitenkin innostavat.

– Meitä helpottaa se, että tofu on yksi perinteisistä kasviproteiinin lähteistä. Se ei siis ole lihan korvike vaan ihan oma, itsenäinen raaka-aineensa, jolla on yli 2 000 vuoden historia.

Jalotofu maistuu kuluttajille myös ulkomailla. Tanskan markkinat aukesivat vuoden 2020 alussa ja Norjassa myynnin on tarkoitus alkaa huhtikuussa. Ruotsissa Jalotofun valmistamaa tofua on myyty jo vuodesta 2012 Kung Markatta -nimellä.

– Meillä on tällä hetkellä yli miljoonan euron luomuvienti, kun jonkun tutkimuksen mukaan Suomen luomuvienti on kokonaisuudessaan 25 miljoonaa euroa. Meillä on siitä pieneksi yritykseksi siis ihan hyvä osuus.

– Perinteisesti ihmisten ensimmäinen kysymys tofusta on ollut, että mitä tämä on, ja mitä sillä pitäisi tehdä.

Jouko Riihimäki

Aasialaisessa ruokakulttuurissa tofulla on pitkät perinteet, mutta täällä pohjoisessa raaka-aine on tullut tutuksi vasta hiljattain. Siksi Jalotofun sivuilla on haluttu panostaa kotikokkeja helpottaviin resepteihin ja ohjeisiin voimakkaasti. 

– Perinteisesti ihmisten ensimmäinen kysymys tofusta on ollut, että mitä tämä on, ja mitä sillä pitäisi tehdä. Me yritämme helpottaa kuluttajaa näissä kysymyksissä, Riihimäki naurahtaa.

Toimistomme kulinaristit suosittelevat: Jalotofun vegaanihaasteeseen luoma huippuhelppo Kookos-tofukorma.

Hansdotterissa suunnittelutyön tekivät creativet Ville Laihonen ja Miikka Rusi, strategi Juuso Enala ja asiakkuudesta vastannut Olga Heikkilä.

Rakasta
Loading...
Jaa