Viinibaari Vinhon brändi-identiteetti

Viinibaarin brändin ydin on hauskuus

–Simppelin linjakas, kutsuva ja kodikas. Herättää tunteita ja keskustelua, kuvasi Viinibaari Vinhon Pietari Paakkola ajatuksiaan Vinhon identiteetistä ensimmäisessä keskustelussa, jonka kävimme Hansdotterin toimistolla uuden maailman punaviinia laseissamme. 

Ajatus viinistä ammattina oli herännyt Pietarille ja hänen kumppanilleen Terhille jo vuosia aiemmin – olivathan he enteellisesti tavanneet toisensa Turun Akateemisen Wiiniklubin tastingissa. 

Konkreettinen näkymä omasta viinibaarista alkoi muodostua heille toden teolla syksyllä 2019 ja Vinhon Pinterest-taulu jaettiin meille muutamaa kuukautta ennen baarin ovien avautumista. Siitä alkoi Vinhon brändi-identiteetin suunnittelu, jossa määriteltiin brändiattribuutit ja suunniteltiin niiden pohjalta visuaalisuus ja äänensävy. 

Istuin Viinibaari Vinhon oranssille sohvalle Pietarin ja Terhin kanssa pari kuukautta avajaisten jälkeen.

brändin ydin on hauskuus

Millaisia muistikuvia teille jäi brändin rakentamisen vaiheista?

Terhi: Ullan silmälasit. Kaikilla teillä hansdotterlaisilla on oma vahva persoona, joka saa tulla esiin. Huomasin, että te luotatte toisen vahvuuksiin ja annatte toistenne loistaa. Teillä oli selkeästi omat vahvuudet ja roolit. Ullan silmälasit ovat vahvat ja persoonalliset, ja siksi ne kuvaavat tätä ajatusta mielessäni.

Pietari: Minulle jäi ihan alusta mieleen, kun etsimme sopivaa viinittelypaikkaa ja kaikki ravintolat olivat kiinni maanantaina. Päätimme mennä teidän toimistolle, koska sieltä löytyi viiniä.

Terhi: Itse ilmeen suunnittelussa meillä oli tiukka aikataulu. Olemme Pietarin kanssa molemmat enemmän johdonpitelijöitä, emme poraajia. Meitä auttoikin, että sinä, Anna ja Heikki sparrasitte meitä. Myös hyvä aikataulutus ja napakka projektin läpivienti puskivat meitä eteenpäin sovitussa aikataulussa.

Pietari: Laadukkaan jäljen lisäksi asiakkaaseen sitoutuminen ja aito innostus välittyi meille.

Terhi: Joo, ja meillä oli alusta alkaen paljon omia ajatuksia, mutta annoitte meidän itse oivaltaa. Vasta valintamme kuultuanne sitten tuitte päätöstämme. Emme olisi esimerkiksi päätyneet tähän meidän keltaiseen, jos emme olisi tehneet yhteistyötä. 

Pietari: Ja se keltainen kiteytti koko ajatuksemme ravintolan konseptista, hauskuudesta.

Terhi: Muistan myös, että olin yllättynyt, kun tiimi, jonka kanssa oltiin tunnettu puoli tuntia, osasi ideointipelissä tuoda mukaan meille keskeisiä sanoja. Katsoin post-it-lappuja ja mietin joidenkin ydinsanojen kohdalla, että ne ei ole kirjoitettu minun tai Pietarin käsialalla. On ollut myös mukavaa, että tiimi on seurannut meidän toimintaa ja teitä näkee täällä meillä. 


Pietari on se optimisti, joka innostuu. Hänen puolisonsa Terhi on realisti, joka pudottaa miehen tarvittaessa maankamaralle. Ja toisin päin.

Mitä Vinhon brändi merkitsee parhaimmillaan asiakkaallenne?

Terhi: Asiakkaille merkitsee eniten se, että olemme lähellä ja välittömiä. Maistelumahdollisuus ennen ostopäätöstä, erikoisemmat lasit ja karahvit herättävät myös kiinnostuksen ja yllättävätkin.

Pietari: Meidän koko idea on hauskuus, ja se näkyy myös ilmeestä. Tämä ei ole mikään viinitynnyreillä somistettu kellari. Jotta voimme välittää hauskuuden asiakkaille, meillä itsellämme on pakko olla hauskaa. Siksi Terhi ehdottaa välillä, että mennään maalikauppaan ja ostetaan sieltä kreisein väri, joka löytyy. Ollaan kuultu tästä sitten myöhemmin sisustussuunnittelijoilta.

Mitä opitte prosessin aikana?

Pietari: Oma mielikuva täytyy olla selvänä mielessä. Kuuntelimme asiantuntijoita ja potentiaalisia asiakkaitamme, mutta lopulliset päätökset piti tehdä itse.

Terhi: Kaikkia ei voi tai kannata miellyttää, se ei ole mahdollista. Siksi pitää olla rohkeutta vetää omaa linjaa. Yhteistyö antoi rohkeuden tehdä meidän oman linjan mukaisia päätöksiä.

Mitä sanotte ihmisille, jotka harkitsevat unelmansa toteuttamista?

Pietari: Lähde vaan tekemään. Itse sanouduin irti päivätöistä ja siitä tuli pieni pakko viedä asioita eteenpäin. Toimi minulla hyvänä kirittäjänä.

Terhi: Joo, hyppy tuntemattomaan ei voi olla se plan B, unelman toteuttamisen pitää olla ensisijainen tavoite. Vasta silloin alkaa tapahtua.

Jos Hansdotter olisi viini, millainen se olisi?

Pietari: Allendorf Jesuitengarten GG Riesling. Laadukas, mutkaton ja helposti lähestyttävä. Luonteikas.  Riesling toimii jokaiselle suomalaiselle, mutta laatuluokituksen kanssa se kestää myös tarkempaa tarkastelua.

Terhi: Värikäs ja luonteikas samppanjapohjainen viinidrinkki, joka on kerrostettu kirkkain neonvärein. Siitä nousee valkoista savua ja juuri ennen nauttimista käytettäisiin samppanjavispilää. Vispilällä sekoittaminen on se liimaava voima, joka yhdistää tiimin toimivaksi harmoniaksi.


Viinibaari Vinho on turkulainen yritys, joka avasi ovensa Martin kaupunginosassa joulukuussa 2019. Vinhon listalla on yli 100 erilaista viiniä, joiden pääpaino on pientuottajien hyvän hinta-laatusuhteen tuotteissa. Lisäksi Vinho järjestää viinitastingeja erilaisilla teemoilla. Kävijämäärä on odotettuakin suurempi ja Vinhoon on palkattu jo kaksi ulkopuolista työntekijää. Parhaillaan yrittäjät unelmoivat seuraavien viinibaariensa avaamisesta – ja omasta viinitilasta.

Viinibaari Vinhon identiteetin suunnittelivat Hansdotterin strategi Ulla Jämä sekä creativet Heikki Kiviluoto ja Anna Korpi-Kyyny

Rakasta
Loading...
Jaa