Suomen suurimman musiikkiopiston henkilökunta toi brändiinsä moniäänisyyden

Brändin suunnittelu oli Turun konservatorion ja Turun seudun musiikkiopiston yhdistymisessä ensimmäisiä näkyviä asioita – se konkretisoi kahden kulttuurin yhdistymisen. Uuden brändin luomisessa olikin tärkeää, että jo suunnitteluvaihe oli osa henkilöstön sitouttamista ja siten brändin jalkautusta. 

Brändi-workshop loi yhteishenkeä 

Brändityö aloitettiin koko henkilöstölle suunnatulla sähköisellä kyselyllä ja vastauksia hyödyntäen suunniteltiin työpaja. Poikkeuksellista tässä brändi-workshopissa oli runsas osallistujamäärä: peräti parisenkymmentä asiantuntijaa osallistui koko päivän mittaiseen työskentelyyn. 

– Workshop ylitti meidän odotukset. Vaikutuksen teki sekä Hansdotterin asiantuntijoiden perehtyneisyys meihin että heidän ammattimainen otteensa päivän aikana, kertoo yhteyspäällikkö Tommi Saalas Turun konservatoriosta ja musiikkiopistosta. 

Moni työpajapäivään osallistuneista opetus-, muusikki-,  ja hallintoalan ammattilaisista oli ensikertalaisia, joten heillä ei ollut ennakko-odotuksia. Heidän motivoituneisuutensa kehitystyöhön teki puolestaan vaikutuksen Hansdotterin tiimiin.

–Workshopissa oli melkein maaginen tunnelma, kun brändiattribuutit alkoivat piirtyä esiin. Niitä kiteytettiin yhdessä kierros kierrokselta ja lopulta ne hyväksyttiin yksimielisesti, muistelevat creative Anna Korpi-Kyyny ja strategi Ulla Jämä.

– Isolle ryhmälle workshopin vetäminen vaatii kokemusta: huolellinen valmistautuminen ja ohjaus on tärkeää, jotta homma pysyy kasassa. Lopputulos oli kyllä aivan huikea, joten suosittelen tällaista mallia jatkossakin, sanoo Anna.

Brändilähettiläät viestimään muutoksesta

Suunnittelutyöhön osallistuneet henkilökunnan jäsenet saivat brändityön aikana intoa ja varmuutta kertoa muutoksesta. Yhdessä tekeminen ja ihmisten osallistaminen olikin tärkeää.  

– Toivoimme alusta alkaen, että voimme antaa kehitysryhmän jäsenille eväät kertoa uudistuksesta työkavereilleen ja siten helpottaa muutosvaihetta. Halusimme paikalle runsaasti väkeä, jotta saimme välitettyä sanaa tehokkaasti koko isolle työyhteisöllemme, sanoo Tommi.

– Hansdotterin asiantuntijat ovat iloisia ja asiantuntevia. Opimme tuntemaan toisemme hyvin brändityön aikana, mikä siivittää yhteistyötä entisestään, kertoo Tommi.

Kuoromiehen tulkinta brändin synnystä

Tommi Saalas on itsekin pitkän linjan ammattilainen musiikin saralla. Hän on henkeen ja vereen kuoromies, joka tunnetaan muun muassa Mieskuoro Naskaleiden johtajana. Brändin syntymistä hän kuvaa prosessina pitkäksi ja moniääniseksi teokseksi, jossa on monia osia.

Eka osa eli brändin ytimen löytämiseen tarkoitettu workshop oli allegretto, sellainen iloisesti pirskahteleva.

Tommi Saalas

–  Eka osa eli brändin ytimen löytämiseen tarkoitettu workshop oli allegretto, sellainen iloisesti pirskahteleva. Keskimmäinen osa – hallinnollisen hyväksymisen vaihe oli taidemusiikin tavoin hidas, ja kolmas osa eli brändi-ilmeen suunnittelu nivoi finaalin tavoin aiemmat asiat yhteen. Sen tempo oli jälleen nopeampi, ja siinä teemat yhdistyivät. Komea loppu, kuvaa Tommi. 

Ilmeen suunnitellut creative Ville Laihonen tunnistaa Tommin kuvauksen. Hänelle ilmeen suunnittelu oli lopulta hyvin soljuva vaihe, koska sitä ennakoinut työ loi vankan pohjan. 

Ydinhaaste oli, miten esittää pitkä nimi graafisin keinoin vahvasti.

Ville Laihonen

–Workshopinssa suunnitellut brändiattribuutit, siis raja-aidat auttoivat minua paljon. Ydinhaaste oli, miten esittää pitkä nimi graafisin keinoin vahvasti. En halunnut tuoda ilmeeseen mukaan merkkiä, koska sen vuoksi tekstiä olisi pitänyt pienentää entisestään, tiivistää Ville. 

–Minulle musiikki itsessään toimii vahvana inspiraation lähteenä, siksi tämä brändi-ilmeen suunnittelu oli antoisaa. Myös asiakkaan poikkeuksellinen monipuolisuus ja laaja-alaisuus on innostavaa, kertoo Ville.


Brändi-ilme nousi shortille Vuoden mainos -kilpailussa

Turun konservatorion ja musiikkiopiston brändi-ilme sai myös tunnustuksen Vuoden mainos 2019 -kilpailussa, jossa se pääsi short-listalle Paras suunnittelu -kategoriassa.

– Upeaa! Tunnustus on ennen kaikkea Hansdotterin ansiota, mutta tottakai tämä on meillekin hieno asia. Paristakymmenestä musiikin ammattilaisesta muodostettu ryhmämme oli alusta asti mukana ja koimme, että etenkin brändiattribuuttien suunnittelussa ja kiteyttämisessä työpanoksemme oli voimakas. Visuaalinen ilme kiteyttää yhteisen työmme loistokkaasti, summaa Tommi.

Etenkin brändiattribuuttien suunnittelussa ja kiteyttämisessä työpanoksemme oli voimakas.

Tommi Saalas

Brändin rakennuksen kolme vaihetta

  1. Valmistautuminen Henkilöstön kuuleminen ja toiveiden kartoitus sähköisellä kyselyllä. 
  2. Workshop Brändin ytimen löytäminen, brändiattribuuttien kiteyttäminen ja asiakaspersoonien määrittäminen yhdessä kehitysryhmän kanssa.
  3. Konkretisointi Brändin äänensävyn suunnittelu, ja sen konkretisoiminen tarinaksi ja visuaaliseksi ilmeeksi.

Turun konservatorio ja musiikkiopisto on Suomen suurimpia toimijoita alallaan, opiskelijoita on yli tuhat ja henkilökuntaa noin 100. Oppilaitos tarjoaa opetusta vauvamuskareista toisen asteen ammatilliseen koulutukseen asti klassisen sekä pop ja jazz -musiikin tyyleillä. Lisäksi oppilaitoksessa voi opiskella musiikkiteknologiaa. 

Opetuksessa korostuu monipuolisuus: soitto- tai laulutuntien lisäksi opiskelijaa kannustetaan osallistumaan sekä musiikin hahmotusaineisiin että kuoro-, orkesteri- tai bänditoimintaan. Ammatillisen puolen opiskelijat saavat erinomaisen nosteen uralleen oppilaitoksen työelämäsuhteiden ansiosta – voit kuulla opiskelijoita säännöllisesti vaikkapa Ruotsin-risteilyllä.

Rakasta
1 vote, average: 1,00 out of 1 1
Loading...
Jaa