Niion brändi tuo autoalalle uutta virtaa ja tuoretta ajattelua

Mitä 2020-luvun moderni liikkuja oikeastaan toivoo ja vaatii autokaupalta? Niio uskoo, että vastaus löytyy ainakin joustavuudesta ja korkealaatuisesta, asiakaslähtöisestä palvelusta.

Alkukesästä Suomeen syntyi eräs tuore siniturkoosissa värissä hehkuva yritys, joka on lähtenyt rohkeasti modernisoimaan omaa toimialaansa.

Autoliike Niion perustamisen takana on visio liikkumisen palveluita uudenlaisella, yksilöllisellä otteella tarjoavasta ketjusta. Sen toteuttamiseksi tarvittiin vahva brändi, joka erottuu joukosta ja katsoo eteenpäin, toteaa Niion toimitusjohtaja Niklas Lillberg.

Autokauppahan on alana ollut pitkään varsin samanlaista. Me haluamme ajatella tuoreella tavalla ja selvittää, miten me voidaan palvella asiakkaita paremmin ja täyttää ihmisten tarpeet nykypäivänä. 

Uuden yrityksen ensiaskeleita otettiin kevään 2021 aikana yhdessä Hansdotterin kanssa, joka auttoi viemään ideat konkreettisesti brändin ja visuaalisen ilmeen tasolle. 

Brändin haluttiin ilmentävän raikasta ja tuoretta ajattelua. Lisäksi tärkeää oli, että se ei rajoita mielikuvaa vain perinteiseen autokauppaan.

– Halusimme tulla heti varteenotettavana haastajana alalle ja brändiä rakennettiin sen mukaan. Halusimme, että brändi kantaa meitä eteenpäin ja  on alusta pitäen erottuva ja “ison”, vakintuuneen oloinen.

Brändi rakentuu tarvittaessa myös etänä

Hansdotterin tarjoamat brändin rakentamisen palvelut perustuvat vahvasti workshop-työskentelymalliin, jossa brändin uusia suuntaviivoja haetaan yhdessä asiakkaan kanssa intensiivisissä työpajoissa.

Kevään 2021 aikana tapahtunut Niion brändäys oli koronaviruksen takia vielä poikkeusaikaa, jonka vuoksi valtaosa yhteisistä workshopeista ja tapaamisista tapahtui etänä, digitaalisia alustoja hyödyntäen.

– Saatiin silti yhteistyö toimimaan hyvin ja todella paljon aikaiseksi. Workshop on työskentelymuotona siitä hyvä, että työpajoissa on pakko saada päätöksiä aikaan ja asiaa vietyä sovitussa aikataulussa eteenpäin.

Lillbergin mielestä yhteistyön herkullisimpia hetkiä koettiin, kun ensimmäiset konkreettiset visiot brändin ilmeestä ja visuaalisesta ulkoasusta tulivat silmien eteen.

– Niissä oli ensimmäistä kertaa lyöty Niion nimi, värimaailma ja logo yhteen. Siinä moni asia loksahti oikealle kohdilleen ja vaivannäkö palkittiin. Se oli todella helpottava ja mieleenpainuva hetki.

Vahva brändi erottuu massasta edukseen

Niio on käyttänyt valittuja brändivärejä ja ilmettä tehokkaasti ja kekseliäästi hyödykseen niin toimitiloissaan, myynti-ilmoituksissaan kun muissa materiaaleissaan.

– Autot valokuvataan aina meidän omaa väriseinäämme vasten. Liiketilaan tehtiin isot teippaukset ja käytetään runsaasti omaa brändiväriämme sekä sisä- että ulkotiloissa.

Vahva, yhtenäisesti ja selkeästi kommunikoiva brändi-ilme on takuuvarma tapa erottua kilpailijoista ja luoda johdonmukaista mielikuvaa heti yrityksen alkutaipaleesta lähtien.

– Lopputulos poikkeaa siitä, miltä autoalalla on yleensä kuulostettu ja näytetty. Me erotumme massasta.

Kaiken kaikkiaan Hansdotterin kanssa tehty yhteistyö brändin rakennuksessa oli Niiolle positiivinen ja inspiroiva kokemus. 

– Eniten arvostimme Hansdotterin luovuutta ja ammattitaitoa brändäyksen suhteen. Meille jäi hyvä fiilis siitä, miten paneuduitte meidän asiaan ja näitte vaivaa brändimme eteen, Lillberg kiittelee.

– Workshop on työskentelymuotona siitä hyvä, että työpajoissa on pakko saada päätöksiä aikaan ja asiaa vietyä sovitussa aikataulussa eteenpäin.

Niklas Lillberg
Rakasta
Loading...
Jaa