TAPAHTUMAMARKKINOINTI

Yhteistyö yhtä sirkusta

Kun parikymmentä katutaiteilijaa perusti Cirque du Soleil’n Montrealissa 80-luvun puolivälissä, konsepti oli kaukana totutusta sirkuksesta. Cirque du Soleil ei käyttänyt esityksissään lainkaan eläimiä vaan korosti ihmisten käyttöä esiintyjinä. Alaa uudistaneissa esityksissä yhdisteltiin näyttäväksi spektaakkeliksi teatteria, ilmiömäisiä sirkustaitoja ja elävää musiikkia oopperasta rockiin.

Kun kanadalaislähtöinen Cirque du Soleil suunnitteli ensimmäistä Euroopan kiertuettaan, yhtiön markkinointia johtanut Jean David oivalsi, että vaikka universaalin brändin on tärkeää toimia aina omalla tavallaan, sen on yhtä tärkeä ymmärtää kohdemaansa viihdekulttuuri ja toimintakenttä. Menestyäkseen pitää valita kultakin markkina-alueelta kumppaneiksi alansa parhaat tekijät.

Cirque du Soleil Suomeen 

Suomeen Cirque du Soleilin toi vuonna 2007 ensimmäistä kertaa – ja joka kerta sen jälkeen – maamme johtava tapahtumajärjestäjä Live Nation ja sen legendaarinen pääpromoottori Johan Hollstén. Markkinoinnin sai tehtäväkseen hyvissä ajoin ennen ensimmäistä vierailua nykyisin Hansdotterissa työskentelevä tiimi Sanna, Ritu, Riina ja Juuso.

Sama yhteenhitsautunut tiimi teki marraskuun alussa jo kahdeksannen Cirque du Soleilin Suomen kiertueen lanseerauksen. Uusin produktio Corteo nähdään ensivuoden loka–marraskuussa sekä Helsingissä että Turussa. Katsomoon odotetaan taas kymmeniä tuhansia faneja.

Koen vilpittömästi, että hansdotterlaiset ovat osa Live Nationin tiimiä ja päinvastoin.

Johan Hollstén

– Markkinointi on todellakin tiimityötä, joka edellyttää kaikilta jäseniltään keskinäistä luottamusta ja suoritusten oikea-aikaisuutta. Nopeasyklisessä viihdemarkkinoinnissa edellä mainitut ominaisuudet korostuvat entisestään. Ja mikä minulle on asiakkaana tärkeintä, vuosien varrella raja toimeksiantajan ja mainostoimiston välillä on totaalisesti hämärtynyt, Johan Hollstén iloitsee.

– Koen vilpittömästi, että hansdotterilaiset ovat osa Live Nationin tiimiä ja päinvastoin. Luotamme toisiimme täysin ja ymmärrämme toisiamme jo puolesta sanasta, Johan täsmentää.

Seitsemää edellistä Cirque du Soleilin Suomen vierailua on käynyt katsomassa noin 250 000 suomalaista. Corteo nähdään Hartwall Areenalla Helsingissä 1. – 4.10.2020, ja Turun Gatorade Centerissä 18.–22.11.2020.

Rakasta
1 vote, average: 1,00 out of 1 1
Loading...
Jaa