Minkä värinen sinun viestisi on?

Värit ovat ikivanha visuaalinen kieli, joka luo mielleyhtymiä ja vaikuttaa tiedostamattomasti päätöksiimme. Mainonnassa trendikkäin sanaton viestintä on nyt hehkuvan laavan punaista tai violettiin vivahtavaa sinistä. 

Myös mainonnassa trendit muuttuvat kuten pukeutumisessa ja sisustamisessa. Juuri nyt visuaalisessa suunnittelussa trendikkäitä ovat kirkkaat ja voimakkaat värit, kuten hehkuvan laavan punainen, violettiin vivahtava tumma sininen, magentainen purppura, vihreään sävyttyvä keltainen ja lämmin sahraminkeltainen. Toisaalta myös murretut sävyt, kuten tumma oliivinvihreä, beige ja hiekka ovat in. 

Suunnittelutyössä väreillä on olennainen rooli.

Sama väri voi näyttää täysin erilaiselta, riippuen siitä mihin muihin sävyihin se on yhdistetty.

Heikki Kiviluoto
Mainonnassa ja tuoreissa brändi-ilmeissä näkyy nyt paljon hehkuvan laavan punaista tai violettiin vivahtavaa sinistä.

– Väreillä on myös omat symboliset merkityksensä, ja osa väreistä tarkoittaa eri kulttuureissa eri asioita. Esimerkiksi musta symbolisoi länsimaisessa kulttuurissa synkkyyttä, surua ja kuolemaa, kun Kiinassa samoja asioita symboloi valkoinen. Myös sillä, miten värit yhdistyvät toisiinsa, on suuri merkitys kokonaisuuteen. Sama väri voi näyttää täysin erilaiselta, riippuen siitä mihin muihin sävyihin se on yhdistetty, sanoo creative Heikki Kiviluoto.

Ajattomuus vs. trendit

Väripaletin tulee soveltua aina asiakkaan toimialaan ja loppuasiakkaan maailmaan. 

Monilla toimialoilla ajaton visuaalinen ilme on hyvä lähtökohta, esimerkiksi rakennusyritykselle tai pankille ajattomuutta ja vakautta henkivä värimaailma toimii. Tällöin trendivärejä voi käyttää hienovaraisena aksenttina eli korostamisessa. Tietyillä aloilla taas toimii trendikkäämpi ulkoasu.

Hetkessä ja ajassa kiinni olevien toimialojen tulee ilmentää edelläkävijyyttä myös visuaalisesti.

Heikki Kiviluoto
Murretut sävyt, kuten tumma oliivinvihreä, beige ja hiekka ovat in.

– Hetkessä ja ajassa kiinni olevien toimialojen, kuten tapahtuma-alan, think tank -tyylisten start upien ja muiden voimakkaasti tulevaisuusorientoituneiden yritysten tulee ilmentää edelläkävijyyttä myös visuaalisesti. Vaikean asiasta tekee se, että näille toimialoille värejä tulee ennakoida. Ei voi käyttää tämänhetkistä trendiväriä, joka jo näkyy kaikkialla. Itse ennakoin trendejä katsomalla, mitä ympärillä tapahtuu: seuraan englantilaisten nettikauppojen tarjontaa ja design-tilejä Instagramissa. 

Heikki on luonut Hansdotterin visuaalisen ilmeen, jossa on kolme pysyvää väriä sekä vaihtuva trendiväri.

– Meidän oranssimme on sattumalta yksi ensi vuoden trendiväreistä. Pyrimme omassa visuaalisessa ilmeessämme ajattomuuteen, mutta joskus voi alitajuisesti osua trendeihin niitä erityisemmin hakematta. Muina väreinä meillä on hillitty, tumma sininen ja maanläheinen beige. Vaihtuva väri on tällä hetkellä kirkas keltainen, joka antaa kontrastia lämpimälle oranssille.

Lähteet: Pantone, Shutterstock 2020 Color Trends Report

Rakasta
1 vote, average: 1,00 out of 1 1
Loading...
Jaa