Luo puheenaiheita, älä puhu itsestäsi

Seuraava teksti perustuu vahvaan mutuun, jota ei kuitenkaan pidä väheksyä. Mutu on kokemusta.

Mainonnan tärkein tehtävä on myynnin edistäminen, joko heti tai myöhemmin. Taktisella hintakärki-ilmoittelulla on paikkansa, mutta se ei nykyajassa ole enää yhtä tehokasta kuin aiemmin. Maailma (lue: internet) on koko ajan alessa. Täten brändin rakentamisella on suurempi merkitys kuin koskaan aiemmin. Top of mindissa on oltava jatkuvasti.

Koska päivittäin kohtaamiemme mainosviestien määrä on saavuttanut jo ajat sitten pisteen, jossa vain murto-osa saavuttaa huomiomme, viestin pitää olla tarpeeksi kiinnostavaa ja relevanttia. No brainer.

Mutta markkinoimasi tuote tai palvelu ei ole lähtökohtaisesti kovinkaan kiinnostava. Ei edes Red Bull ole tuotteena kiinnostava; samat siivet antaa Saludo ja Lidlin Freeway Cola maistuu paremmalta. Silti Saludon markkinointipäällikkö haluaisi olla Red Bullin markkinointipäällikkö. Ja tämä on vain ja ainoastaan seurausta siitä, että Red Bull rakentaa puheenaiheita, eikä kerro jatkuvaa monologia itsestään.

Kun Felix Baumgartner hyppäsi 38 969 metrin korkeudesta stratosfääristä kaikkien aikojen korkeimmalta suoritetun vapaapudotuksen Red Bull Stratos-hyppyprojektissa 14. lokakuuta2012, oli aika selvää, että Red Bull antaa ultimaattiset siivet.

Red Bullin markkinointikoneisto tekee mainontaa, josta puhutaan. He tuntevat tavoitteensa ja kohderyhmänsä, sekä niiden motiivit niin syvällisesti, että he osaavat luoda puheenaiheita oikeista asioista. Isoista asioista.

Huojentavaa on silti huomata, että osataan sitä Suomessakin. Finlayson on hieno esimerkki siitä, miten noustaan korkeammalle kuin muut nimenomaan puheenaiheiden kautta. Tom of Finlandin mukaantulo ei tarkoittanut valtavaa homoikonilakanoiden myyntiä, vaan tutun ja ristiriitaisen brändin valjastamista markkinoinnin kärjeksi. Tomppa vihastuttaa ja ihastuttaa, muttei taatusti jätä ketään kylmäksi. Tompasta puhutaan, Finlayson on noussut takaisin top of mindiin. Ja peruslakanabisnes tekee jälleen tulosta.

TBWA Helsinki on Suomen ansioitunein puheenaiheiden luoja tällä hetkellä. Tässä heidän upea koosteensa ansaitusta mediasta.

Tämä on loppupeleissä erittäin yksinkertaista. Luo puheenaiheita, kommentoi puheenaiheita, vihastuta ja ihastuta. Kansa määrittelee sen jälkeen brändisi ja päättää ostohetkellä rakastaako se sinua vai ei.

Rakasta
Loading...
Jaa