Johtajuudesta, herkkyydestä ja kommunikoinnista

Tänään alkaa kesä ja elämä vapautuu nyt askel askeleelta. Keväällä pandemian aiheuttamat muutokset ovat olleet huolestuttavia, helvetillisen ärsyttäviä, pelottavia ja hyviä. Keskityn nyt hyviin.

Johtajuus

Hyvä johtajuus on yhä tärkeämpää ja näkyvämpää. Ja tämä koskee melkein kaikkia: yritysjohtoa, etätyötä tekevää asiantuntijaa, kesälomalaisen vanhempaa.

Meillä Hansdotterissa johtajuus on noussut ennennäkemättömälle tasolle. Olen hämmentyneen ylpeä asiantuntijoistamme, jotka ovat osoittaneet suurempaa itseohjautuvuutta ja jämeryyttä kuin koskaan aikaisemmin. Tosin meidän porukasta puhuttaessa lähtötaso ei ollut ollenkaan haalea, mutta silti aikaisempaan verrattuna meillä kiehuu.

Johtajuus on ennen kaikkea huolenpitoa.

Johtajuus on ennen kaikkea huolenpitoa, ja tähän on herätty. Rakentavalla johtajuudella saa myös näkyvämpiä tuloksia, koska ihmiset yleisesti ovat herkistyneet. 

Herkistyminen

Olen nuori hupakko, jos puhutaan maailmaa mullistavista asioista. En minä tiedä, mitä on talvisodan henki. Aviomieheni hellän analyysin mukaan olen lievästi tunneköyhä, ja hän on sentään tuntenut minut puolet keski-ikäisestä elämästäni. Silti täytyisi olla syvästi pihalla, jos ei olisi aistinut kevään poikkeuksellista tunnelmaa.

Emotionaalinen riskinottokyky on noussut.

Ihmiset ovat sallineet vieraiden ihmisten auttaa arvokkuutensa kärsimättä. He ovat menneet parvekkeille ja pihoille ilman Suomen jääkiekkomaajoukkueen vetoapua pelkäämättä oudoksi leimaamista. Ihmiset haluavat kuulla toisiaan herkemmin ja olla tiiviimmin yhteydessä. He janoavat henkistä läheisyyttä, ja siksi emotionaalinen riskinottokyky on noussut.

Meillä Hansdotterissa herkistyminen näkyy avoimuutena ja vielä aikaisempaa tiiviimpänä yhteydenpitona. Työyhteisömme on aina ollut hupsun kiinteä joukko, mutta kevään aikana kokoonnuimme ruudun ääreen perjantaina kuudelta illalla juomaan viiniä tai muuten vaan; aamuvarttiin on haluttu osallistua myös vapaapäivänä seuran vuoksi.

Suurin muutos on kuitenkin herkistyminen asiakkaidemme tarpeiden tulkintaan. Halu auttaa on suuri ja voisin sanoa, että koneistomme on hioutunut uskomattomalle tasolle. Edelliseen kohtaan yhdistettynä herkistyminen on luonut asiantuntijoistamme itseohjautuvia luovuusraketteja ja tarpeiden tulkitsijoita.

Mikä parasta, myös asiakkaidemme suhde meihin on avoimempaa kuin ehkä koskaan aiemmin. Reagointi poikkeustilanteeseen toi tarpeen nopeuteen, ja siksi keskinäisen luottamuksen arvo nousi ennennäkemättömästi. Yhteinen työskentely on ollut määrätietoista ja monesti hauskempaa kuin koskaan ennen.

Reagointi poikkeustilanteeseen toi tarpeen nopeuteen, ja siksi keskinäisen luottamuksen arvo nousi ennennäkemättömästi.

Viestintä

On selvästi nähtävillä, että viestinnän rooli on korostunut: ensinnäkin herkistyneet ihmiset kaipaavat selkeää viestintää, toisaalta he ovat äärimmäisen vastaanottavaisia merkityksellisten viestien suhteen. Ja tämä koskee meitä kaikkia eri rooleissamme: kuluttajina, kumppaneina, työkavereina.

Tarve luo mahdollisuuksia kaikissa eri rooleissamme. Hyvä itsetuntemus – selkeät arvot ja omien vahvuuksien tuntemus – luo pohjan brändiviesteille, jotka ovat totta ja siksi tehokkaita.

Onko sinulla apunasi vahva brändi ja selkeä brändistrategia, joiden avulla teet nopeita taktisia päätöksiä, palvelet herkistynyttä vaikutuspiiriäsi ja kerrot asioita, jotka merkitsevät asiakkaillesi?

Rakasta
2
Loading...
Jaa