SHIFT halusi päivittää visuaalisen identiteettinsä sekä äänensävynsä yhtiön uuden strategian mukaiseksi sekä kytkeä uuden ilmeensä Joki-brändiin.
“Päivitetyssä ilmeessä tunnistetaan SHIFT, mutta se on kuitenkin tuulahdus uudesta ja kestää aikaa. Lisäksi, mukana on luonnollisesti SHIFTin sydän, Joki.”
Carita Varjonen, CEO, SHIFT
Tähän asti kasvuyritystapahtuma SHIFT:n brändi-ilme on muuttunut vuosittain. Yhtiön strategiamuutoksen myötä SHIFT halusi pysyvämmän ilmeen, joka korostaa yhtiön identiteettiä: vaikuttavin verkostoitumistapahtuma, jossa tehdään asioita.
Uuteen ilmeeseen lisättiin myös viitteitä Joki-brändistä, jonka kanssa SHIFT tulee jatkossa tekemään yhä tiiviimmin yhteistyötä.
– Brändityö aloitettiin yhteisellä työpajalla, jossa hahmoteltiin linjaukset brändin äänensävylle. Niiden mukaan toteutettiin slogan, tuotenimiä sekä viestinnälliset ohjeistukset brandbookiin, kertoo konseptisuunnittelija Eero Hallenberg.
Slogan “Ylläty itse teosta” kiteyttää SHIFT-yhteisön tarjoamat mahdollisuudet: yllättäviä kohtaamisia, uuden oppimista sekä inspiroivia keskusteluja, jotka johtavat konkreettisiin tekoihin.
“Innostavinta yhteistyössä on ollut ihmiset, jotka heittäytyvät, uskaltavat haastaa, kyseenalaistaa ja rakentaa. Yhteistyö on ollut inspiroivaa.”
Carita Varjonen, CEO, SHIFT
– Visuaalista ilmettä yksinkertaistettiin ja tehostettiin aikaisemman ilmeen pohjalta. Pelkistetty värimaailma – pinkki, musta ja valkoinen – luo iskevyyttä, kertoo visuaalisesta ilmeestä vastannut Heikki Kiviluoto.
Vierailukeskus Joen brändi-ilmeestä poimittiin erottuva pallomuoto, joka sitoo brändit yhteen. Pallo lisättiin SHIFT-logoon piste-elementtinä tuomaan ilmeelle päättäväisyyttä sekä lisäämään sen tunnistettavuutta ja toistettavuutta.
SHIFT:n kuvakonsepti tuo esiin ihmiset ja kohtaamiset, myös abstraktit tunnelmakuvat. Ihmisten välisissä kohtaamisissa korostetaan rentoa ja välitöntä tunnelmaa. Tunnelmakuvissa piste-elementti esiintyy useilla eri tavoilla.
– Brändiuudistus toteutettiin rivakalla aikataululla. Siitä erityiskiitos kuuluu SHIFT:n kyvylle tehdä pikaisia päätöksiä, joka mahdollisti työn sujuvuuden ja nopean toteuttamisen, Eero Hallenberg summaa.
Mitä työ sisälsi?
- Logon muokkaus
- Slogan
- Typografia
- Brändivärien täsmennys aikaisemman ilmeen pohjalta
- Kuvakonsepti
- Äänensävy
- Markkinointimateriaalien suunnittelut ja toteutus asiakkaan käyttöön